Delar ett nytt verktyg och det är Mitt Andetag!

Hur skulle de vara om detta året var mer medvetet, mer harmonisk, glädjefyllt  och kanske med medveten stress.

Med andra ord ”Ett kärleksfullt år” ?

Vet du att andningen kan hjälpa dig och är ett otroligt kraftfullt verktyg om du lär dig använda den på rätt sätt. Andningen speglar också vad som pågår i din kroppen och genom att ta kontroll över din andning kan du påverka dina tankar och känslor, även dina inre organ samt kroppsliga funktioner som matsmältning och immunförsvar!

Du vet säkert att andningen förser kroppen med syre och är en av våra mest grundläggande funktioner. Tack vare syre kan du tillverka stora mängder energi och möta kroppens enorma energibehov. Och det är inte bara viktigt ATT du andas, utan också HUR du andas (och här är det delade meningar).

Varje minut tar du 18 andetag och varje dygn tar du ca 20-26 000 andetag, beroende på om du rör på dig eller ligger på soffan.

Så att det är livsviktigt att andas kan vi nog alla vara överens om.

Optimala är ca 8-12 andetag/minut.

Jag själv tycker det känns bäst att andas in genom näsan, ner i magen och ut genom munnen.

In genom näsan, ner i magen och ut genom näsan gör jag på yogan.

Upplever du stress nu efter julhelgen eller med allt du vill inför det nya året som du kanske vill ska bli ditt bästa år!

Känner du att det har varit mycket under det gångna året?

Upplever du att du inte riktigt hinner med?

Har du tappat fokus redan?

Kom ihåg och Andas! Tänk så enkelt och ändå så svårt!

TVÅ minuter varje dag, det är allt och det kommer att göra stor skillnad. Och du gör det där du befinner dig, hemma, på jobbet eller i bilkön. Eller ett super bra sätt att komma ihåg det, är toalettandning, som mina klienter brukar skratta åt, fast de tycker att det funkar super bra, alla ska ju dit.

Bestäm dig vilken tid som passar dig, morgon, middag, kväll och hitta den stunden som passar just dig bäst.

Det enda du behöver göra är att ge dig själv två minuter varje dag.

Vet du att det går 1440 minuter på ett dygn så vad är väl då två minuter för dit välbefinnande!

Du kan göra en enkel övning 

Det första är att du tar reda på hur många andetag du tar på en minut. ställ timer på mobilen eller be en vän om hjälp. Notera den siffran som du fick. Optimalt är 8-12 andetag per minut.

Är siffran högre eller lägre är det varken bättre eller sämre, bara utgångsläget precis just nu. Notera också var du känner ditt andetag, i bröstet, i magen eller högt upp?

Andas du med näsan eller munnen?

Notera och skriv gärna ner det.

Stäm av efter 1 vecka och se vad som förändrat sig!

Kärlek och ljus till dig ?

Pia

Energikicken PIA -Personlig, Insikt, Ansvar